Uppgiften
• Country
(My knowledge about the country before studying)
(Interesting things about the country)
• Famous inventor
½ page about the country/region
½ page about your inventor and the famous invention
½ page about prejudice opinions
½ page about food
Betygskriterier
Eleven kan välja och med säkerhet använda strategier för att tillgodogöra sig och kritiskt granska innehållet i talad och skriven engelska. DU VÄLJER UT INFORMATION SOM ÄR TROVÄRDIG OCH KAN MOTIVERA VARFÖR DU VALT UT INFORMATIONEN.
Eleven väljer texter och talat språk från olika medier och använder på ett relevant, effektivt och kritiskt sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. DU ANVÄNDER DEN UTVALDA INFORMATIONEN FÖR ATT SKRIVA INTRESSANTA TEXTER OM ÄMNET MED EGNA ORD ELLER DISKUTERA KRING ÄMNET.
I muntliga och skriftliga framställningar i olika genrer kan eleven formulera sig varierat, tydligt, sammanhängande och strukturerat. Eleven kan även formulera sig med flyt och viss anpassning till syfte, mottagare och situation. Eleven bearbetar, och gör välgrundade och nyanserade förbättringar av, egna framställningar. DET ÄR LÄTT ATT FÖLJA DINA TANKAR OCH IDÉER EFTERSOM DU VALT ATT FORMULERA DIG PÅ ETT SÄTT SOM ÄR ANPASSAT EFTER TEXTTYP, DIN LÄSARES INTRESSEN ELLER SYFTE MED LÄSNINGEN. DU HAR OCKSÅ VALT DINA ORD OCH DINA FORMULERINGAR SÅ ATT DE PASSAR IN I SITUATIONEN DE PRESENTERAS.
I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även mer formella, sammanhang uttrycker sig eleven tydligt, relativt ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda väl fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen och för den framåt på ett konstruktivt sätt. DU HAR ETT STORT ORDFÖRRÅD SOM DU ANVÄNDER FÖR ATT SLIPPA UPPREPA DIG. SYNONYMER GER TEXTEN VARIATION OCH FAKTATERMER ÄR ANVÄNDA PÅ ETT KORREKT SÄTT.
I TAL VÄLJER DU ATT FÖRKLARA ORD PÅ ENGELSKA OM DU INTE HITTAR DET KORREKTA ORDET. DU HITTAR SÄTT ATT FÅ FRAM DITT BUDSKAP ÄVEN DÅ DITT ORDFÖRRÅD BRISTER. DU STÄLLER FRÅGOR OCH BJUDER IN DINA DISKUSSIONSPARTNERS GENOM ATT KNYTA AN TILL DERAS INLÄGG.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat några företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används, och kan då också göra välutvecklade och nyanserade jämförelser med egna erfarenheter och kunskaper. DU HAR VÄLGRUNDADE ARGUMENT OCH DISKUTERAR BÅDE SAK I STORT OCH DETALJ. DU SÄTTER DIG IN I HUR DET ÄR ATT LEVA I OLIKA ENGELSKTALANDE LÄNDER OCH VILKA SAMHÄLLELIGA ELLER KULTURELLA LIKHETER/SKILLNADER SOM FINNS MELLAN OLIKA ENGELSKSPRÅKIGA LÄNDER. DU ANVÄNDER DINA EGNA ERFARENHETER SOM JÄMFÖRELSE MED DET DU LÄRT DIG OM LÄNDERNA OCH KAN FÖRKLARA VARFÖR DU HAR DITT PERSPEKTIV.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar