För att kunna dra nytta av besöket på Tutankhamun- utställningen, ska vi
arbeta med nedanstående mål i svenska och historia. Fundera på hur du
vill använda det du lärde dig på utställningen. Diskutera betydelsen av
Tutankhamuns liv och fyndet av graven, sett ur historiskt perspektiv,
nutidsperspektiv samt framtidsperspektiv. Var källkritisk och värdera
sanningshalten i den information som utställningen tillhandahåller samt
någon information som du finner på annan plats. Ange tydligt var du
funnit den adderade informationen och referera denna så att din läsare
kan följa dina resonemang. Exempel på
frågeställningar är: Vilka kopplingar finns det mellan faraonernas
teknik och teknik i vår samtid och framtid? Vad kan lära oss av fynden i
Tutankhamuns grav, vad gäller livsåskådning och människosyn samt hur
korrelerar detta med det samhälle som finns idag?
Finns det anledning att se något i berättelsen kring Tutankhamun som
tvivelaktigt eller uppdiktat?
Du får gärna komma på egna frågeställningar.
Mål vi arbetar med i denna uppgift:
- Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och
reflektion. Språkriktighet, d.v.s. vilka språkliga egenskaper och
textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt
sammanhang.
- Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
- Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och
reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och
textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt
sammanhang.
- Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.
- Tolkning och användning av olika slags källmaterial (från Historia 1a1:s betygskriterier).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar