tisdag 20 mars 2012

Grekisk mytologi- PIM

Läs diktverken nedan. Välj sedan ett av verken att analysera och jämföra med ett utvalt stordåd.  

I ditt inledande stycke förklarar du vilken dikt och vilket stordåd du har valt och ger en övergripande anledning till varför. Här efter gör du en personlig analys av dikten, berättar vad du tycker att den handlar om. Sedan skriver du sammanfattande om Herakles stordåd. 

Nu kommer vi till den jämförande delen av din produktion. Här visar du tydligt hur du motiverar att dikten kan förknippas med Herakles stordåd.  Detta kan du göra genom att välja ut textrader ur dikten och berättelsen där du ser samband.  FÖRKLARA därefter noggrant dina tankar och idéer om hur dessa samband ser ut. Tänk på att din läsare inte kan läsa tankarna i ditt huvud, utan behöver djupgående förklaringar för att följa din tankegång. 

Glöm inte korrekt citatteknik, det vill säga använd citationstecken, ange källa (i detta fall räcker det med diktens eller textens radnummer) och citera ordagrant.  

För ytterligar inspiration: läs Johannes Anyurus diktsamling "Det är bara gudarna som är nya"och fundera över hur han såg samband mellan Iliaden och 2000- talets förorter. 


April och tystnad

Våren ligger öde.
Det sammetsmörka diket
krälar vid min sida
utan spegelbilder.

Det enda som lyser
är gula blommor.

Jag bärs i min skugga
som en fiol
i sin svarta låda.

Det enda jag vill säga
glimmar utom räckhåll
som silvret
hos pantlånaren.
(ur SORGEGONDOLEN 1996)


Till digDu min förtvivlan och min kraft,
du tog allt eget liv jag haft,
och därför att du krävde allt
gav du tillbaka tusenfalt.
 

Du har tappat ditt ord

Du har tappat ditt ord och din papperslapp,
du barfotabarn i livet.
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet.
Vad var det för ord - var det långt eller kort,
var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu - förrn vi föser dig bort,
du barfotabarn i livet.


Frågande svar och obesvarade frågor om ont och gott

Feghet är brist på mod,
grymhet kanhända är
endast ett njutningsbegär,
vilket ej innebär
längre av kärlek en skymt av en återstod.
 
Feghet är alltså blott
sist dock ett icke-gott,
njutningsbegär är ett gott,
bristen på kärlek dess brott,
sökare, säg, har jag sanningen rätt förstått?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar